CASABLANCA


Jag som är en riktig filmälskare har inte sett denna klassiker förrän nu. Såg den i lördags kväll med mamma då den gick på TV, vi hade supermys. Åt jättegoda ostchips med chili cheese dip (ja jag gillar ost). Hur som helst: filmen utspelar sig i Casablanca i Marocko som ni kanske hör på namnet. Det är under andra världskriget och vi får följa en man, Rick, som driver en slags bar där han en kväll blir överraskad när hans gamla kärlek Ilsa dyker upp i salongen. Denna film bjuder på en väldigt fin bakgrundshistoria, en del politik och inte minst mycket kärleksdrama. Jag tyckte den var bra men jag skulle gillat lite mer äventyr, trots det älskar jag gamla svartvita filmer och denna var inget undantag. Se den om ni är sugen på en fin kärlekshistoria med lite oväntade twister!
 
Upp